verhalen

Onze zoektocht

Spanje was jarenlang ons land voor korte vakanties van een week in de winter. Van de Canarische eilanden tot Sevilla, Malaga en Valencia. In Valencia ontstond het idee om aan de Costa Blanca te gaan zoeken naar een vakantiehuis. We begonnen in Valencia. Rondom Valencia is het vlak met vooral heel veel sinaasappelbomen. Verder naar het zuiden aan de kust zit vooral industrie, en aan de noordkant natuurreservaten. Bij het prachtige stadje Denia tot aan Javea zagen we veelal kostbare villa’s. 

 

De volgende trip was vanuit Calpe, een kleinere uitvoering van Benidorm, te veel hoge flats daar. In de Cumbre del sol tussen Javea en Moraira schitterende uitzichten en prachtige huizen en appartementen maar weinig tot geen winkels en restaurants en stranden. Van Calpe naar het zuiden kwamen we langs Altea, mooi, Alfas de pi, vreselijk, Finestrat, mooi maar uitzicht op Benidorm, en Vilajoiosa, schitterend en ten slotte Playa Flamenca, net onder Torrevieja. Daar troffen we een fijne sfeer, niet te veel hoogbouw, aan de kust, veel strand en vriendelijke mensen. We besloten de volgende trip daar te beginnen. 

 

Via vrienden kregen we te horen dat er een appartement te koop was in Pilar de la Horadada. We boekten een appartement in de buurt aan de kust in Mil Palmeras. Dat was een toplocatie, weids uitzicht op zee, niet superdruk, restaurantjes en winkels in de buurt. We werden hartelijk ontvangen door de eigenaren. Zij hielpen ons zoeken en kwamen, onafhankelijk van ons, uit op hetzelfde huis als dat wij hadden gevonden. 

We keken ook nog in de buurt van Cartagena, Mazarron, meer bergachtig en mooie stranden maar dat was eigenlijk te ver van een vliegveld en er waren wel erg veel plastic kassen in de buurt.

 

De aankoop

De vraagprijs van het huis was veel te hoog, en een aankoop moet je nooit zonder begeleiding doen. Daarom zochten we een onafhankelijke en betrouwbare makelaar die ook het beheer kon gaan doen en die vonden we. Met als resultaat dat de prijs zakte en een advies dat dit geen slechte keus, gelet op onze wensen en mogelijkheden. Heel veel dingen werden geregeld of moesten we zelf regelen en uiteindelijk was op 5 december de dag van de overdracht bij de notaris. Eerst was er nog een inspectie, we waren verbaasd over alles wat er nog in het huis stond, maar het bleek redelijk normaal dat je ook de inboedel overneemt. Vervolgens was het uitruimen van troep en de coniferen uit de voortuin. Het huis stond vol best smaakvol interieur, alleen niet helemaal onze smaak en veel te veel. De wasmachine en de vaatwasser waren kapot en de boiler veel te klein. De eerste avond viel de elektriciteit uit, omdat we teveel apparaten tegelijk aan hadden. In de stoppenkast was niets te zien, maar wel (dank zij onze beheerder) in de centrale meterkast aan het eind van het blok. Daar op een knop drukken en alles werkte weer. In een paar dagen tijd hadden we alles redelijk op orde. Een nieuwe bank, een tafel en stoelen waren (te) snel gekocht en geleverd. Mooi, maar niet praktisch. Ondertussen is nu alles vervangen, de capaciteit uitgebreid, en zonnepanelen en airco’s geïnstalleerd.

Het waterlek mysterie

Op 28 december 2021 kregen we een rekening van het water met een bedrag van 800 euro voor het verbruik van 300 m3 in 3 maanden. Normaal is dat 20 m3. Volgens de rekening stond de watermeter op 1010 op 22 december. Onze beheerder ging kijken en constateerde dat de watermeter stil stond (stand 1080). Geen lekkage dus. Er was ook een kaartje over excessief verbruik bij de watermeter gelegd. De enig mogelijke verklaring kon nog zijn dat de watermeter een hikje had gehad. Om dat te testen, moest er een certificaat komen dat er geen lekkage was. Daarvoor een loodgieter ingeschakeld die pas een certificaat kon afgeven als de afsluitkranen aan weerszijden van de watermeter vervangen waren want deze waren niet meer goed. Maar zowel het water bedrijf en de verzekering waren niet onder de indruk, er werden alleen kosten vergoed bij een lekkage. Een paar maanden later spraken we de meteropnemer die het kaartje bij de watermeter had gelegd. Hij vertelde dat de meter op 22 december erg hard liep en dat hij de kraan iets dicht gedraaid had, anders was de schade nog veel groter geweest. De meter was nog geen 8 jaar geleden vervangen, dus een hikje is onwaarschijnlijk. En sindsdien is het waterverbruik op de meter weer normaal. Hoe het water heeft kunnen verdwijnen zonder dat dit door iemand is opgemerkt, blijft een raadsel.

Zonnepanelen

Om de elektriciteit kosten een beetje beperkt te houden en meer airco’s te kunnen installeren, hadden we bedacht om zonnepanelen te laten installeren. Van de verschillende aanbieders kozen we voor Iberdrola, omdat we dachten dat zonnepanelen van de energieleverancier het gemakkelijkst zou zijn. In maart 2022 werd de offerte getekend en in juni werden ze geïnstalleerd. Dat ging vlot met een hoogwerker. De omvormer zou ergens onopvallend op de muur beneden komen. Dat werd het niet helemaal. Hij hangt behoorlijk in het zicht. Niets aan te doen want rondom moet minimaal een meter vrij zijn en hij mag niet te laag hangen omdat kinderen er niet bij mogen kunnen. Omdat zo’n ding lawaai kan maken wilden we hem niet op de 1e of 2e verdieping, maar zoveel lawaai is het niet: s’ochtends een tikje als de zon gaat schijnen en s’avonds een tikje als de zon onder gaat. De teruglevering werd in oktober ingesteld. In Spanje wordt niet gesaldeerd. Alles wat je teruglevert levert 6 cent per kwh op, maar je krijgt nooit meer terug dan wat je per maand moet betalen voor het verbruik. Van de installatiekosten zouden we 20% subsidie terugkrijgen. Het aanvragen daarvan heeft een half jaar geduurd voordat duidelijk was welke documenten opgeleverd moesten worden. Nu is het wachten totdat de bevoegde instantie een besluit heeft genomen.

De verbouwing

Op een dag kwam een aannemer langs die vertelde in de buurt al meerdere verbouwingen te hebben gedaan. We wilden graag onze ramen laten vervangen. Alles gecheckt en de man leek betrouwbaar. We waren vooral blij met een snelle levering maar moesten daardoor wel wat aanbetalen. Dat hadden we beter niet kunnen doen, want de hoeveelheid smoezen waardoor steeds maar niet geleverd kon worden was onuitputtelijk. Blijkbaar om ons te laten geloven dat ze snel zouden komen werden daar waar we grotere ramen wilden, de muren alvast uitgebroken. 4 maanden later waren er nog steeds geen ramen en hadden we geluk dat het nog niet had geregend. Afgesproken dat we onze aanbetaling terug zouden krijgen en een andere aannemer ingeschakeld. Deze heeft perfecte ramen geinstalleerd. Maar onze aanbetaling hadden we nog niet terug. Weer heel veel smoezen en uiteindelijk maar een advocaat ingeschakeld. Wordt vervolgd…